Skoogs Bränsle AB är Norrbottens främsta leverantör av bränsle, smörjmedel och rengöringsprodukter till maskiner och fordon. Idag har Skoogs Bränsle flertalet butiker, försäljningskontor och över 100 tankstationer. Skoogs kunder är allt från privatpersoner till åkerier, bussbolag och entreprenörer samt alla stora indstrier i regionen. Hans-Olof Pehrson, säljare på Skoogs Bränsle ser en bransch i omställning.
- Vår bransch har ju inte haft en särskilt "grön stämpel" historiskt sett. Därför är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ. Det pågår idag ett generationsskifte hos våra kunder som innebär att fler ställer krav på hållbara produkter.
För att bistå kunderna med miljövänliga produkter och hjälpa dem att ställa om arbetar Skoogs Bränsle aktivt på flera fronter mot en mer hållbar verksamhet.
- Bland annat har vi köpt egna vindkraftverk, skaffat elektrifierade fordon och är en drivande part i byggandet av vätgasanläggningar för fordon. Partnerskapet med Clemondo och deras Greenium-produkter är en viktig pusselbit i vårt hållbarhetserbjudande.
I branschen har det tidigare funnits en bild av att de bästa rengöringsmedlen är de med flest dödskallemarkeringar. Den bilden är under förändring. Det är tydligt att ett pågående generationsskifte gör att kraven och intresset för hållbara produkter som Greenium har ökat, berättar Hans-Olof Pehrson.
- Den största anledningen till att vi valde att samarbeta med Clemondo grundar sig i deras målsättning med noll negativ inverkan på luft, mark och vatten vid tillverkning, transport och användning. Branschen brukar vara kritisk eftersom andra miljövänliga produkter inte fungerade lika bra som Greenium, men nu ser vi en attitydförändring.
En ytterligare aspekt av generationsskiftet är en större riskmedvetenhet kring arbetsmiljön hos kunderna. Man vill helt enkelt inte arbeta med produkter som utgör en hälsorisk för anställda och kollegor.
- När vi träffar våra kunder pratar vi mycket om den personliga hälsan och vad Greenium-produkterna innebär för arbetsmiljön. Ofta är det just den aspekten som får kunden att testa produkterna, eftersom de bryr sig om sin egen och kollegornas hälsa.
I framtiden tror Hans-Olof Pehrson att alla kommer att arbeta med hållbara rengöringsprodukter. Han hoppas också att krav och bestämmelser följs upp i större utsträckning.
- I framtiden kommer fler att använda sig av miljövänliga och hållbara rengöringsprodukter och vi tror att vi kan hjälpa våra kunder att ställa om. Utmaningen är de hållbara alternativens högre pris. Hade det inte varit för de skenande kostnaderna som våra kunder haft den senaste tiden, hade vi troligtvis varit längre fram i utvecklingen.